Eerlijkheid en Eenheid: meetonderwerpen 2019
De Olympiajol is een eenheidsklasse. Eenheid. En dan hebben we het niet over de sfeer tussen de zeilers maar zo belangrijke gelijkheid van onze materiaal: de boot, mast en zeilen. Gelijk aan de goedgekeurde situatie toen de boot werd gekeurd door het Verbond. Of dit nu in 1936 was of 2016: iedere zeiler is zelf verantwoordelijk dat de boot nog aan de voorschriften voldoet. Bewust maar ook onbewust kan de boot gaan afwijken maar dat is geen excuus, daarvoor is de eenheid te belangrijk.
En wat zien we? Op de ONK’s van de afgelopen 10+ jaren winnen vooral ook boten van meer dan 10 jaar oud. Je hoeft dus niet per sé een nieuwe boot te kopen om te winnen, je moet vooral goed kunnen zeilen! En verbouw of renoveer jij je boot? Dan ben je verplicht hem opnieuw aan te melden bij het Watersportverbond! Doe je dit niet dan voldoe je niet aan de voorwaarden voor een meetbrief. Je loopt dan een serieus risico op een protest en mogelijke uitspraak voor onsportief gedrag (art. 2 grondregel Regels voor Wedstrijdzeilen).
Het is duidelijk: enkel de eigenaar/zeiler van de boot is verantwoordelijk voor het voldoen aan de klasse voorschriften van de Olympiajol. Niet de zeilmaker, leverancier van masten of bootbouwer. Hoe vervelend het ook lijkt: de verplichtingen liggen bij de eigenaar/zeiler. Zorg dan ook nadrukkelijk, en ruim op tijd, dat je boot goed is bekeken en alle twijfels zijn verdwenen.
Vanuit de IOU N wordt vooral op de ONK en EURO’s gecontroleerd of boten (nog) aan de voorschriften voldoen. Dat neemt niet weg dat de zeilers elkaar ook scherp op dit onderwerp moeten houden! De eerlijkheid en eenheid is nu eenmaal een zeer belangrijk goed. klassecontroleurs moeten, bij het constateren van afwijkingen met de klasse voorschriften en het niet ter plekke oplossen ervan, een protest indienen bij het Protest Comité. Dit is geen geen keuze maar een verplichting.
De afgelopen jaren zijn al een redelijk aantal boten gecontroleerd op diverse punten. Ook bij de ONK 2019 begin September, op het Zuidlaardermeer zullen metingen (ook wel officieel: uitrustingscontrole) worden uitgevoerd.
Hoe gaat het in zijn werk?
Deelnemers wordt in staat gesteld hun boot en zeilen voor aanvang van de wedstrijden aan te bieden ter controle De klasse controleurs registeren en controleren of e.e.a. in overeenstemming is met de Klasse voorschriften van de Olympiajol (zie website) en/ of de ISAF-regels. Niets minder en niets meer. Wordt er een afwijking geconstateerd dan heeft de zeiler ruimschoots de mogelijkheid om dat herstellen of aan te passen voor dat de wedstrijden beginnen. Weigert de zeiler dit te doen dan is de Klassecontroleur verplicht een protest in te dienen tegen de zeiler. Of deze geconstateerde afwijking wel of niet van invloed is op bv de zeileigenschappen staat niet ter discussie. In de Notice or Race staan verder de mogelijke straffen die het protest comité kan uitdelen (DISQ en/ of puntenstraffen).
Dit jaar, ruim voor de ONK, kunnen zeilers of vloten altijd de klasse controleur - Toon Neijman of Klaas Molenaar – vragen zgn. proefcontroles uit te voeren. Die zijn vrijblijvend en zonder mogelijke gevolgen.
Bekijk je boot nog eens met kritische ogen, de klassevoorschriften staan -ook vertaald- op onze site, en zorg dat het allemaal voor elkaar is! De Eenheid zorgt voor de Eerlijkheid !
Bij de ONK 2019 zullen onder andere de volgende punten gemeten worden
Positie mastbout.
Nieuwe zeilen i.h.b. ½ en ¾ maat en mogelijke versterkingen, alle deelnemers dienen wel max 2 zeilen aan te bieden voor aftekening.
Lood – is het aanwezig, gemerkt met zeilnummer en gewicht en zit het op de plaats waar het hoort te zitten volgens de meetbrief
Zwemvest, peddels, sleeplijn en landvast.
NB: niet tijdens de ONK Sprint ook op Zuidlaren dit weekend, wel tijdens de ONK in September!