Love it or hate it. Maar het blijft een feit: amateur en professionele sporten kunnen niet zonder sponsoren. Ze zijn simpelweg vaak onmisbaar.
Zo kan de IOU NED gelukkig soms samenwerken met kleinere bedrijven voor evenementen en tot voor kort met Magic Marine als hoofdsponsor. Die kleinere sponsoren, waarvoor grote dank, zijn vaak actief omdat ze een echte band hebben met onze klasse. Men wil bijdragen aan een mooi evenement als ONK, EURo of ons Lustrum.
Het zijn dus meestal bijdragen via bedrijven van actieve of oud zeilers die ons een goed hart toedragen. Héél veel commerciële tegenwaarde hoeft het daar niet tegenover te staan. En dat blijft natuurlijk ook moeilijk als nationale klasse, want heel veel publiciteit te leveren is bijna onmogelijk. Als zeilers zijn wij daarom dolblij met onze sponsoren, van heel klein tot fors: zij maken het immers mogelijk grote evenementen te organiseren en/of extra dingen te doen.
Soms ook zijn het ruimhartige particulieren. Zoals wij in onze klasse ook heel goed weten want er is een trouwe en geliefde ’Olympiajol mecenaat’. Prachtig is dat! Zeilers of oud zeilers die extra bijdrages leveren, soms klein en anoniem, soms dus ook substantieel en ook (bijna) anoniem. Noem het goedhartigheid, liefdadigheid, betrokkenheid. Als IOU en als zeilers kunnen we alleen maar erg dankbaar zijn met zoveel toewijding en aardigheid!
En natuurlijk, voor mensen of bedrijven die wat willen bijdragen is er altijd een goed plan beschikbaar. Wilt U wat extra’s, wat aardigs, doen en bijdragen aan onze wedstrijdsport? De klasse kan het altijd goed gebruiken en er is altijd wel een bestemming voor.
Binnenkort zullen wij ook vanuit de IOU actief mogelijke sponsors gaan benaderen voor de activiteiten welke het komende seizoen op stapel staan. Kun je daar niet op wachten en wil je je eigen bedrijf onder de aandacht brengen; neem dan graag contact met Siep (schukken@conval.nl).
Maar dit artikeltje kwam tot staan na aanleiding van het nieuwsbericht dat het Watersportverbond, na 18 jaar (!) samenwerking met Delta Lloyd, van wal heeft kunnen steken met een grote, internationale sponsor: Allianz. Volgens Frank van der Wall Blake, Watersportverbond bestuurslid verantwoordelijk voor marketing en sponsoring, het resultaat van ruim twee jaar onderhandelen.
”Allianz Benelux en het Watersportverbond zijn een partnership overeengekomen voor 8 jaar. Allianz ondersteunt hiermee het Watersportverbond in haar missie Nederlanders veilig, succesvol en met plezier het water op te laten gaan, nu en in de toekomst. Daarnaast is Allianz hoofdsponsor geworden van het Jeugd WK 2022 en het WK Zeilen 2023 in Den Haag, en de jaarlijkse Allianz Regatta, voorheen Medemblik Regatta. De evenementen zijn ook de reden dat TIG Sports partner is in de overeenkomst. Het brede partnership in de watersport sluit aan bij het doel van Allianz - ‘We secure your future’. Het is tevens een aanvulling op het wereldwijde partnership van Allianz met de Olympische en Paralympische Spelen.”
LInk naar nieuwsbericht Watersportverbond Nieuwsbericht Allianz (https://www.watersportverbond.nl/nieuws/allianz-partner-watersportverbond-en-wk-zeilen). Dat onze Olympiers blij zijn (Linkje Telegraaf 27 jan (https://www.telegraaf.nl/sport/148362373/watersportverbond-strikt-allianz-als-nieuwe-partner-geen-excuses-om-niet-te-presteren)) is begrijpelijk want voor topsport is sponsoring essentieel. Maar ook watersport in de volle breedte, en dus het amateur wedstrijdzeilen, profiteert mee van een stabiele, financieel gezonde overkoepelende organisatie. Die de rust en middelen heeft om goed en gedegen een langjarig beleid te kunnen voeren.
Dus: goed nieuws in moeilijke tijden! Daar mag je extra blij mee zijn.