YACHT 1939: over het 'Trimmen der Olympiajolle'

Trimmen voor maximale snelheid: veel maar tegelijkertijd ook niets veranderd......

Tijdens de Eiscup 2021 vond Rolli Franzmann bij de organiserende Eisenbahner Segel Club Ruhrau (ESCR) een originele editie van het YACHT uit 1939. Hierin gaf destijds Werner Liesfeld uitleg over het trimmen van de, toen nog, Olympische Olympiajol.

Toen, net als nu, was dit een onderwerp dat de zeilers bezig hield en ik zou u deze lezing niet willen onthouden in de zeilenvrije wintertijd. Bijscholing is immers altijd goed 😉. Download onder aan deze pagina.

In die tijd was het natuurlijk bijzonder belangrijk om het onderwaterschip te behandelen met koper-brons verf (de bekende ’Bronzbottom’) en vervolgens te slijpen en te polijsten met grafietpasta’s totdat een ”bijna onwaarschijnlijke gladheid” is bereikt.

Het is opmerkelijk dat er toen al klachten waren van lichtweerstuurmannen dat ze machteloos waren tegen de zware mannen bij een dikke bries. Werner Liesfeld raadt mensen met licht weer aan om de helmstok met hun voeten te bedienen, zodat beide handen vrij zijn om de schoot te bedienen bij harde windstoten. Heel interessant!

Bovendien moesten de katoenen zeilen urenlang worden ingezeild en natuurlijk werden de windvaantjes zelf gemaakt met naald en zijde. Het was dus raadzaam om ”goed op te schieten met het vrouwelijke geslacht”, dat ’over het nodige materiaal en de handmatige vaardigheden beschikte’.

Dat is dus zeker de afgelopen 80 jaar ook niet echt veranderd 😉

 

Met dank aan Thomas Leitl (GER 1540)

Yacht 1939 1 Yacht 1939 1
Yacht 1939 2 Yacht 1939 2
Yacht 1939 3 Yacht 1939 3