Jan ten Hoeve wint Voorjaarswedstrijden Heeg

Wind maakt het de zeilers bij vlagen moeilijk op het Heegermeer

Op 29 en 30 april vonden de voorjaarswedstrijden plaats op het Heegermeer. De organiserende watersportvereniging Heeg had 6 wedstrijden geprogrammeerd met een tijdslimiet van 60 minuten. Dat betekende dat elke wedstrijd minimaal een uur zou gaan duren en in de praktijk werd het vaak een uur en een kwartier. De zeilers konden dus aan de bak. Naast olympiajollen (24 inschrijvers) waren er ook spankers, G2’s en randmeren van de partij. De spankers startten na de olympiajollen en waren voor de wind met hun spinaker sneller en aan de wind langzamer. Beide klassen kwamen elkaar vooral op de eerste dag dan ook veel tegen, hetgeen soms voor wat lawaai zorgde.

Op de zaterdag was het fantastisch zeilweer. Eindelijk zon en de noordenwindwind was regelmatig dik 3 beaufort met zo nu en dan een windwak en grote draaiingen. Zelf startte ik de eerste wedstrijd messcherp bij het schip, voer volgens plan (had ik geleerd op het trainingsweekend) door naar de linkerkant om vervolgens met een stuurboordslag langs de vaargeul naar de eerste boei te kunnen. Bij die boei aangekomen was het grootste deel van de vloot al halverwege het voordewindse rak. Plan dus strak uitgevoerd, maar was geen goed plan. Eén troost: hoefde ik niet meer bang te zijn om derde te worden. De nummer drie moest namelijk een verslag schrijven. Jan ten Hoeve lag royaal op kop en vond na een uur zeilen dat we maar eens moesten finishen. De hele vloot ging keurig achter hem aan en werkelijk niemand heeft in race 1 de baan correct gezeild. Omdat dit collectief was heeft het (prima) comité besloten de uitslag te laten staan. Mark Tigchelaar zat dit jaar voor het eerst in de boot en pakte meteen een tweede plek, vlak voor de sterk zeilende Pier Thomas.

Diezelfde Pier Thomas deed er in race 2 nog een schepje bovenop. Hij won voor Jan de Best (over hem later meer) en Mark Tigchelaar. In race 3 pakte Maurice Schonk al snel de leiding en hij stond die ondanks een aandringende Jan ten Hoeve niet meer af. Jan de Best leek 3e te worden, maar vlak voor de finish zat hij opeens niet meer in zijn boot, maar bleek hij aan de stootrand te hangen. Dit soort akkefietjes gaan voortaan door het leven als een “Jandebestje”. Achteraf bleek de constant voorin zeilende Jan de best hierdoor zijn podiumplekje te verliezen. Opvallend in race 3 was ook de vierde plaats van Cock van der Leden in zijn “nieuwe” NED 566. Het zag er vertrouwd uit om dit zeilnummer met licht weer voorin te zien. Ook opvallend was de 21e plek van Pier Thomas Meintema die op dat moment het klassement leidde.

Na dag 1 staat Jan ten Hoeve eerste met 7 punten en Mark Tigchelaar tweede met 8 punten. Daarachter leidt Jan de Best de dans, maar staat het dicht op elkaar.

Ook zondag is het prachtig weer met nog iets minder wind die nu zuidoostelijk begint en later richting het oosten draait. Ook nu dikke draaiingen en nog grotere drukverschillen op de baan. In race 4 pakt Jan ten Hoeve al bij de eerste boei de leiding, op de voet gevolgd door ondergetekende. Na wat stuivertje gewisseld te hebben, wint Jan uiteindelijk ruim. Mark Tigchelaar wordt derde en blijft Jan in het klassement kort volgen. Ook opvallend is de vierde plek van Angela Brandsma in de promojol. De zeer ervaren Angela gaat per wedstrijd de boot beter door krijgen en laat veel gevestigde namen achter zich.

Race 5 die start na vrij langdurig uitstel vanwege een blijvende winddraaiing, was misschien wel de allerbijzonderste race van dit weekend. Wilco Aukes pakt meerdere keren de leiding, maar wordt ook meerdere keren door een hele horde boten tegelijk weer ingehaald. Uiteindelijk pakt hij opnieuw de leiding, krijgt een (verdiende) privévlaag en wint ruim. In dit potje trekt Jan ten Hoeve aan de verkeerde kant van zijn schoot, waardoor die volledig uit de blokken gaat. Het duurt even voordat dit weer hersteld is en Jan zakt af naar de middenmoot, van waaruit hij zich uiteindelijk nog weer opwerkt tot plek 6. Concurrent Mark Tigchelaar wordt echter tweede, zodat de laatste race beslissend wordt voor het eindklassement. Angela Brandsma wordt derde deze race.

Ook in race 6 pakt Jan ten Hoeve de leiding, maar Mark Tigchelaar zit op het vinketouw. Mark moet risico nemen, maar dit pakt niet goed uit. Uiteindelijk wordt hij zesde, wat zijn aftrekresultaat wordt. Achter Jan ten Hoeve husselt alles in deze race meerdere keren volledig door elkaar. Uiteindelijk komt Angela op plek twee te liggen en ik daarachter. Angela heeft de verkeerde bovenboei op het oog waardoor ze haar plek inlevert. Jan ten Hoeve vaart voordewind naar de verkeerde boei én gaat dan ook nog de verkeerde kant op. De rest van de vloot vaart weliswaar naar de verkeerde boei (weer collectief de baan fout gezeild) maar vervolgens wel collectief naar de finish. Leuk om te zien die eensgezindheid. We misten Onno Yntema met deze lastige baan. Uiteindelijk weet Jan er achter mij nog een tweede plek uit te persen. Vlak achter hem eindigt Angela andermaal als derde. Opvallend was ook de vierde plaats voor Bouwe Bouma die altijd zijn eigen slagen kiest en dat regelmatig erg goed doet. Ook in race 5 finishte hij in de top 5, maar achteraf bleek hij een OCS gescoord te hebben.

Jan ten Hoeve wint het eindklassement op drie punten gevolgd door Mark Tigchelaar. Niemand wist wie als derde was geëindigd. Uiteindelijk bleek ik dat te zijn op ruime afstand van de top 2.

Bij de prijsuitreiking bleek dat het systeem van vlootvoogdschap bij Vloot Friesland goed functioneert. Vlootvoogd Mark Tigchelaar vervult die rol bij de prijsuitreiking en in de eerdere contacten met het comité met verve. Aftredend vlootvoogd Timo Weda regelde het geslaagde etentje op zaterdagavond en aankomend vlootvoogd Wilco Aukes had erg leuke prijzen geregeld. Mannen bedankt!

Bart de Zee (NED 644)

Foto’s:

Uitslag, podium, prijs

 

WhatsApp Image 2023-04-30 at 22.27.54 WhatsApp Image 2023-04-30 at 22.27.54
WhatsApp Image 2023-04-30 at 22.27.42 WhatsApp Image 2023-04-30 at 22.27.42
WhatsApp Image 2023-04-30 at 22.27.32 WhatsApp Image 2023-04-30 at 22.27.32