Hier de uitslagen via Manage2Sail : IDM 2023 (https://www.manage2sail.com/de-DE/event/52f12a8f-d34e-4888-a258-abf75e01c14c#!/results?classId=a7a2333c-6370-479d-a9d0-ef2d3976e410)
De IDM 2023 op de Breitlingsee zit er weer op. Moe maar voldaan is de zeven uur terugrit weer afgerond. Wat rest is tevredenheid en vermoeidheid. Want het was ‘The best IDM ever…”
Het podium bleek oranje gekleurd met Jan ten Hoeve op haar middenpositie. De uitstekende Berlijner zeiler Frank Lietzman werd tweede vóór onze kaaskoppen Luuk Kuijper, Jan Willem van den Hondel en Thies Bosch. ‘We’ kunnen tevreden zijn hoewel het zeker niet gemakkelijk was op die Breitlingsee, zeker niet! Daar komen we zo op.
Eerst: zo’n IDM wordt door onze Duitse vrienden net wat grootser aangepakt dan wij dat doen. De vereniging vindt het een enorme eer en trekt werkelijk alles uit de kast (50 % van de 150 leden was op een of andere wijze betrokken), er is een lijst van sponsoren (met soms pittige bedragen) die tien minuten neemt om op te lezen. Inclusief het applaudisseren voor al haar vertegenwoordigers. En verder, ook typisch voor onze Oosterburen: de burgemeester doet de opening, veel andere gezagsdragers waren aanwezig, de vice-voorzitster van de DSV (de Duitse Watersportverbond) was er alle dagen. Met andere woorden; er wordt groots uitgepakt. Daar zijn wij in Nederland, wellicht helaas, veel bescheidener in.
Ook in het programma komt die grootse aanpak terug: veel ‘boottrekkers’ om met trailers te helpen, veel rescue boten en jury te water, pers, steigerbier, aangeklede wal accommodatie, partnerprogramma en vooral een strak geolied programma. Het stond dus als een huis. Met als middelpunt de bezige bij Uwe (GER 1472) die de touwtjes bijeen hield. Als Nederlanders zongen we hem dan ook hartstochtelijk toe tijdens de ‘Siegerehrung’: Uwe Bedankt, Uwe, Uwe, Uwe bedankt! En in hem eerden wij natuurlijk alle andere Duitse inzet want ze deden zeer hun best. En het pakte toch allemaal buitengewoon gastvrij en ontspannen uit.
Op het water was het minder goed voor te bereiden en te plannen. De uitstekende wedstrijdleider Olaf (ook onze Wetfartleiter tijdens de EURO op Travemunde) en zijn ruime team werkten hard maar de draaiende wind liet zich niet dwingen. Wat was die wind een takke-factor deze week! Hij was er wel en dan weer niet, hij kwam uit Oost, West, Noord en alleen Zuid was niet bedeeld, hij varieerde iedere paar minuten wel 30 of meer graden waardoor de starten altijd eenzijdig was, hij was tijdens de rakken geen vriend waarmee je een band opbouwt maar een onberekenbare slijmbal die zo onverwacht weer voor een andere kant koos.
En dan de Breitlilngsee: op ruim een uur varen, en soms slepen, van de vereniging. Je moest op tijd weg en komt ook laat weer terug. Laverend over en langs ondiepten, landtongen en vaargeulen. Om vervolgens bij de ondiepe wal, het water staat ook hier ongewoon laag, vast op je roertje op de trailerhelling te wachten. En ook het wedstrijd gebied: afhankelijk van de windrichting moest er soms, zoals de laatste dag, een Mickey Mouse baantje worden uitgelegd. Eigenlijk te kort, niet onderscheidend en niemand kreeg er vat op. Niemand? Helemaal niemand?
De dag stond Thies (NED 8) mooi bovenaan. Met twee eentjes en een zeven in zijn poulewedstrijden was dat bepaald niet slecht. Maar ook toen waren de contouren van de latere winnaar al zichtbaar. Jan had één een, drie en een 16 staan. En die 16 was met een verhaal. Want onze Jan stoomde als nummer 3 of 4 richting finish om vervolgens finishblindheid te demonstreren. Woest strijdend voer hij het finishschip voorbij om na 100 meter te worden terug geroepen door zijn zeilmaten die vrolijk toezagen.
Die eerste dag waren dezelfde Nederlanders al regelmatig voor in te vinden: Luuk, Thies, Jan, Jan Willem en Mark Tigchelaar, Henk Kuiper en Henri Boere zetten alle dagen hun beste beentjes voor. De Nederlandse inbreng deed ertoe op de Breitlingsee! De tweede dag was een extreme draaiwind dag. De eerste wedstrijd was eigenlijk belachelijk en had moeten worden afgebroken: draaien, windstiltes, bijna bezeilde tonnen etc. Maar de windverwachting was slecht dus er móest resultaat worden vastgelegd. En toen hebben we drie uur op het water liggen dobberen terwijl het wedstrijd comité het zweet op de rug had staan. Zo hard werd er gewerkt om de tonnen telkens maar weer goed te leggen. Om vervolgens weer overnieuw te moeten beginnen. Maar de poule fase moest worden afgerond en we konden gelukkig toch nog een laatste start maken. Aan het einde van de poule fase stonden Thies, Jurgen Alberti en Jan punt gelijk op de eerste plek. Het kwam dus aan op de strijd in de Gold en Silver fleet.
Eerst de Silver fleet en met focus op onze landgenoten. Iedereen wil natuurlijk in de Gold varen maar wanneer je dan toch in de Silver verder moet, ervaart men dat toch ook weer als heel leuk strijden. Wim Wobbes, als herintreder na veertig jaar buitenboordmotoren, herpakte zich en concludeerde meewarig dat sommige tegenstanders blijkbaar 100 jaar gestopt waren. Daar kun je weer motivatie uit halen! Hotze -John Travolta- Braaksma was helemaal in zijn element zowel op het water als op de dansvloer. Hij werd vijftigste en concludeerde tevreden dat de snelheid er weer is. Arno Start werd zesenveertigste en was matig content. De snelheid is er niet helemaal maar de slagen klopten wel. Wat werk nodig om het oude niveau weer op te pakken. Jeroen Mickers benadrukte zijn goede vorm van de laatste tijd door gewoon heel sterk een paaltje te pakken in de Silver fleet. Hij werd 42 en vijfde in de Silver. Maar onze bebaarde Hans de Haas met zijn nieuwe camperbus werd keihard derde in de Silver en mopperde zelf hier nog overna. Over hoe hij strak leidend en vlak voor de finish nog een windgat ging frequenteren. Langzaam erin, langzaam eruit. Passend bij zijn leeftijd maar niet geschikt om een paaltje te pakken. Winnaar in de Silver werd de sympathieke Mathias Schulz (GER 1329).
De 37 mannen in de Goldfleet hadden ook nog vier startjes op het programma. De vrijdag trapten we af met drie. Er was wellicht meer mogelijk maar dan gaat iedereen al voor het slotfeest naar huis dus dat wilde Uwe ook weer niet. En de wind was geheel gedraaid, hij was er redelijk sterk (2-4) maar draaide als een tol. De baan moest over de korte zijde van de plas worden gelegd. En fijn was het allemaal niet. De wedstrijdleider en de zeilers kregen eigenlijk geen loon naar werken want het bleef alle wedstrijden wat behelpen. Van die starts waar je met zijn allen direct moest wenden. En hing je dan vast onder zo’n bakboordroeper? Dan was je klassement gedaan, zo ondervond de NED 8 twee maal (6, 35, 18). En weg was zijn podium.
Maar voor sommige mensen is zo’n lastige K-baan een herinnering aan hun gouden Kralingen jaren: Luuk (2,4,6) en in mindere mate Jan Willem vonden de weg naar boven. En speciale vermelding ging er überhaupt naar de Friese Mark. Sowieso sterk zeilend (b.v. 1,2,7,7,7) werd zijn klassement genekt door de jury. Of beter, door hemzelf, voor ogen van de jury. Want de eerste dagen hadden we niet eens door dat er jury te water was. Maar de voorlaatste avond hadden de mannen voorgenomen zich meer te laten gelden. En Mark was één van de slachtoffers: pompen en schokken doen we allemaal een beetje maar zodra je de jury boot ziet ga je plotseling poseren als voor een standbeeld. Mark was een stuk consequenter en moest daarom draaien. Edoch, hij vergat die tweede 360 en werd daarom uit de wedstrijd gehaald terwijl hij 2 of 3 lag. Das niet fijn. Maar, het werd voor hem nog minder fijn.
Want na afloop van de vrijdag-serie werd hij bij de meter gevraagd en ‘de wacht aangezegd’. En dat zit zo: Mark heeft, zo weten wij allen, een slechte rug door een dubbele hernia. Onder de giek door gaan lukt simpelweg niet. Maar inventiviteit kenmerkt de man en een giekkicker met drukveren is ontworpen en dan lukt het wel. In alle openheid en al vier jaar geleden. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt en is nimmer en door niemand hierop aangesproken. Want de zeilvoordelen zijn heel beperkt en wegen niet tegen de nadelen op. Maar goed, voor een slechte rug bleek het wel de oplossing.
Maar: onze klassevoorschriften spreken niet over een giekkicker. En de voorschriften zijn uitsluitend en onderhevig aan DSV en ISAF regels: dus wanneer niet expliciet is toegestaan dan is het verboden tenzij er een verzoek tot wijziging komt. En, daarom valt deze giekkicker dan ook buiten de regels.
Nu is precieze tekst behoorlijk genuanceerd en hier wat minder eenvoudig uit te leggen. En de laatste woorden zijn hier zeker niet over gesproken. Want Mark kan met kicker nu niet legaal wedstrijdzeilen. Ook vanuit de Duitse zijde is men niet gelukkig met deze situatie. Maar aan de andere kant: onze klasse voorschriften zijn er ook weer niet voor niets. Enfin, we gaan zien of en hoe er ontwikkelingen komen.
Enfin, die lastige wedstrijdjes in die Gold fleet: wie ging daar nu wél lekker. Nou: geen verrassing, Onze Jan ten Hoeve, de volgens het DSV protocol professionele zeiler, stuurde zich alle drie keren naar de eerste plek. Niet door van meet af aan voorop te varen maar door gewoon soms via het veld zijn weg naar voren te zoeken. En rak na rak winst te pakken. Daar kun je helemaal niets negatiefs over zeggen: dat was gewoon heel sterk wat onze Janneman deed. En tijdens de Siegerehrung zette deze halve duitser ook Knut Wahrendorf nog even keurig in het zonnetje.
Maar: de zaterdag moest er toch dat laatste potje nog worden gevaren? ‘Gelukkig’ geen wind en niet geheel ontevreden zagen de zeilers dat het werd afgelast. Want de vermoeidheid, de lange dagen op het water en het rijkelijke bier hadden ons ook stevig uitgeput.
Dat maakte dat Fred Schaaf op 31 afsloot. En kon beginnen aan wat mooie vakantie dagen in die schitterende omgeving samen met zijn vrouw. Want mooi is het daar! Mark Bosma zeilde ook een paar hele sterke wedstrijden en werd 30. Onvoorstelbaar hoe hij, zijn vrouw, zijn zoon en diens vriendin iedere ochtend zo goedgemutst uit die kabouter tentjes kropen! Henri Boere, tijdens de IDM de oude boot van Jan gekocht, deed het toch ook heel knap met dat houten bootje; varen ’kandie!”. Hij werd 21 net achter Henk Kuiper. Henk, net opgeknapt na lichamelijk ongemak en vers voorzien van flexibele Needlespar, drukte zijn MIK met goede keuzes en sterk sturen heel stabiel richting finish. Een hele strakke reeks voor deze Grunningse Fries! Als gezegd zat het Mark Tigchelaar niet allemaal mee anders had hij zeker sterk in die top 10 gevaren, nu werd hij 11. Maar: ook hij met zijn vriendin plakken er al wat mooie dagen achter aan. En terwijl de meesten op de autobahn zaten lagen die twee lekker te zwemmen in de Brandenburgse meren.
De top tien vulde met onze Oostenrijkse vriend Martin Lehner, Berlijner Martin Pirner, local crack Volker Kirstein (naast de vereniging geboren), Jürgen Alberti (met een nog slechtere laatste dag dan Thies) en Frank Hänsgen. En Frank, die kon een half jaar niet zeilen door zijn trailerblessure opgedaan tijdens de vorige IDM in Berlijn, is weer helemaal terug. Op de wal moest hij zijn twee speelse zonen in de gaten houden maar op het water had hij zijn koppie en snelheid erbij!
Thies dus vijfde, achter Jan Willem die zeer constante uitslagen voer. Want dat kan hij wel in lastige omstandigheden. Maar ook bij hem zat er één slechte te veel bij. Luuk had een puntje te veel om tweede te worden want Frank voer ook sterk en stabiel. Luuk’s tweede derde plek op een IDM was niet alleen verdiend met die sterke laatste dag: de Aquaholic werd alle wedstrijden binnen de eerste negen gestuurd. Dat was knap.
Maar dus niet knap genoeg om Jan het vuur aan de schenen te leggen. Die was deze IDM ’hors competition’ zoals de Fransen dat zo mooi zeggen. Zijn derde IDM titel in slechts vijf jaar was het meest uitgesproken verdiend. Deze half Duitse Nederlander stond daarom, als mooi symbool van onze uitstekende internationale relaties, meer dan terecht te glunderen op het podium én werd proestend te water gesmeten.
Wat ons restte was het slotfeest. En die was uitstekend: prima rock-blues band, beentjes los (hup Hotse Travolta!). De Siegerehrung was een feestje met veel prijzen (individuele foto’s voor alle boten en ieder een O-drukwerk) uitgereikt door de wereldkampioen Flying Dutchman H.T.. We zongen nog een keer ‘Uwe bedankt’ en stapten moe maar zeer voldaan op ons matrasje! Om vervolgens tot 3 uur wakker te blijven door de keiharde muziek van de laatste feestvierders die blijkbaar steeds dover werden want de muziek woei met orkaankracht rond campers en tenten. Enfin: het contrast met de vredige zondagochtend waar de kampeervelden rond 09.00 uur al weer leeg waren was enorm.
‘The best IDM ever” of, zoals geschreven werd in onze IDM-NL groepsapp: ‘in één woord geweldig!” Het was een prachtige week!
Boven aan staat dus een link naar de Manage2Sail uitslagen, de prachtige Drone en fraaie zeilfoto’s (https://www.dropbox.com/sh/1yk136ew56m2nks/AAClCvq437kxxUBvev4H0wqKa?dl=0) en Prijsuitreiking foto’s (https://www.dropbox.com/sh/q9amry9sn0rkr3f/AABPXb7iz-kMVayDQ2w9nmDga?dl=0), En nog meer.... (https://www.dropbox.com/sh/gb0c1lxfi8607q8/AABFE-yAr94A350qY9vzDi0aa?dl=0) en een Persbericht (https://meetingpoint-brandenburg.de/neuigkeiten/artikel/135111-idm-starke-holland-segler-belegen-vier-der-fanduuml-nf-ersten-plandauml-tze) van Detlef Mierke.
Komt er nog wat nagezonden nieuws dan wordt dat op deze site gezet
-----------------------------------------
Vandaag geen wind dus de winnaar is onze Jan! Frank Lietzman en Luuk Kuijper op het podium gevolgd door Jan Willem van den Hondel en Thies Bosch.
prachtige week, goede sfeer en nu het eindfeest!!!
————————————————————————
Vandaag beetje een rotbaantje maar Jan won drie keer én is niet meer in te halen als Duitse Meister. Luuk op drie, Jan willem 4 en Thies 5.
morgen nog een start en het slotfeest. Vandaag al oranje Pizza avond gehad…. Gezellig!
———————————————————————-
de nieuwe tussenstand; een Duitser, Hollander en een halfje staan puntgelijk op de eerste plek. Super draaiwind beïnvloedde de 2 startjes enorm en tussen beide, drie uur gewacht op de laatste mogelijkheid! Zeer lastige omstandigheden.. Verder heel gezellig in de avond en het vrouwenprogramma…
—————————————————————————
gastvrij ontvangen in Brandenburg! 74 bootjes, gezellige enthourage en veel Nederlanders strijdend in de top tien….. het is maar een tussenstand maar wel keihard racen…
—————————————————————————-
Het is uiteindelijk een mooi contigent van Oranjehemden geworden: 14 NED - zeilers gaan meestrijden op de Breitlingsee in die wonderschone omgeving een uurtje rijden vóór Berlijn. Een aantal vertrekken direct na de ONK Sprint op de Spiegelplas en een aantal hebben voor een uitgebreidere vakantietocht gekozen.
Van de organisatie kregen we het volgende bericht mee m.b.t. de meet onderwerpen. Dus zorg dat je het te voren even controleert: ’You better be prepared!’
”Evenementmetingen tijdens de IDM 2023 in Kirchmöser
Onze Olympiajol is een one-design klasse. Daarom is iedere zeiler er verantwoordelijk voor dat zijn schip voldoet aan de klassenvoorschriften. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat niet het materiaal de overwinning of nederlaag bepaalt, maar alleen de vaardigheid van de zeiler. Kortom, de klassenregel is onze basiswet waar iedereen zich aan moet houden. De afgelopen jaren hebben we vanwege Corona afgezien van uitgebreide controles van de schepen voorafgaand aan kampioenschappen. Dat moet dit jaar anders zijn.
Met de organiserende vereniging van de IDM 2023, de Eisenbahner-Segel-Verein Kirchmöser 1928, hebben we afgesproken dat de volgende apparatuurcontroles en evenementmetingen zullen worden uitgevoerd voor de start van de IDM 2023:
1. Uitrusting volgens klasse reglement § 14 (sleeplijn, meerlijn, hoosvat, peddel, reddingsvest)
2. Extra gewichten volgens § 7.8.5 Klassevoorschriften (let op de noodzakelijke opschriften van de gewichten!)
3. Mast en giek volgens §§ 10, 11 Klassevoorschriften (gewicht, zwarte banden, bevestiging van wanten en voorstag, eindstoppers)
4. Wantdoorvoer aan dek volgens § 12.4 Klassevoorschriften
5. Roersysteem volgens § 9 en figuur 14 Klassevoorschriften (gewicht, draaipunt, uit boot kunnen neerlaten).
We vragen alle deelnemers aan de IDM 2023 om hun schepen voor aankomst te controleren op naleving van de Klassevoorschriften.
De reis naar Kirchmöser moet tijdig plaatsvinden, zodat bovenstaande controles kunnen worden uitgevoerd op dinsdag en woensdag 13/14 juni 2023, voor de start van de eerste race.
Hartelijk groeten
Thomas Leitl (IOU Duitsland)”
----------------------------------------------------------------------------------
Nog even een bericht van Uwe Michel omdat de inschrijf termijn zo vroeg sluit. Het gaat nu goed met de Nederlandse inschrijving want het lijkt erop dat het er zeker twaalf gaan worden. Er staan al 9 Dutchies op de lijst waaronder record-IDM-Kampioen Stefan de Vries. En er zijn nog minimaal een man of vier-vijf die heel serieuze plannen hebben maar meer is altijd welkom!
Uwe vraagt wel even aandacht, zie zijn bericht onder deze tekst, voor het volgende. Het inschrijfloket sluit dus op 14 mei 24.00 uur. Daarna kan er niets meer. Helaas gaat dat zo met een Duits kampioenschap. Bij inschrijving vind je een disclaimer die je moet printen en ondertekenen. En met een copie van je bootverzekering mailen naar de organisatie: meldung@esvk1928.de . Je kunt het ook meenemen en ter plekke laten zien maar de voorkeur is per mail. Vergeet trouwens ook niet je meetbrief en meetcertificaten: het is een officieel kampioenschap dus dat hoort erbij evenals een meting van je boot.
Het gaat een lekker kampioenschap worden in een prachtig en historisch stukje Duitsland!
Finaler Aufruf zur Meldung der IDM 2023 in Kirchmöser
Liebe O-Jollensegler, hiermit möchte ich erinnern das das Meldeportal für die IDM 2023
am 14.05.2023 24.00 Uhr geschlossen wird. Eine Nachmeldefrist ist nicht vorgesehen.
Der ESVK 1928 e.V. hat alles vorbereitet um euch eine standesgemäße Meisterschaft
zu präsentieren.
Also, für alle Unentschlossenen – meldet euch über Manage2sail zur Meisterschaft an.
Für diejenigen die schon gemeldet haben, prüft bitte ob das Meldegeld von 150,-€ auf
das Konto des ESVK IBAN DE88 1605 0000 1000 8416 73 überwiesen ist.
Den Haftungsausschluss bitte bei Manage2sail herunterladen und unterschrieben mit
dem Versicherungsnachweis an meldung@esvk1928.de senden.
Wir freuen uns auf euch und auf eine schöne gemeinsame Meisterschaft!
Uwe Michel
GER 1472
----------------------------------------------------------------------------------------
Het Open Duits Kampioenschap 2023 is al over anderhalve maand en er is iets buitengewoon bijzonders aan de hand! Eind april stonden er meer Oostenrijkers dan Nederlanders op de inschrijflijst! Zo bijzonder dat de organiserende ’Flottenchef’ Uwe Michel, bekend van zijn deelname aan menig wedstrijden in ons landje, er helemaal onzeker van werd. Want normaal zijn er altijd pakweg 15 oranjehemden die mee strijden voor het Duits kampioenschap. Sterker nog: de afgelopen vijftien jaren waren er ook meerdere Nederlandse winnaars: Stefan de Vries (6 X!), Jan ten Hoeve (2 X), Thies Bosch, Ton op de Weegh en Wessel Kuik.
Het kan te maken hebben met het formidabele Berlijnse IDM van 2022 waar 25 NED-zeilers mee voeren. Maar dat zou juist een aanbeveling moeten zijn want die weten allemaal hoe goed georganiseerd en gezellig het was. Dus dat zal het niet verklaren. De belangrijkste reden is waarschijnlijk dat dit IDM in ons land nog niet in de publiciteit is geweest. En dat is vervelend want van de DSV (het duitse Watersportverbond) moet de inschrijving een maand voordien sluiten. En dat is al over twee weken.
Onze Duitse vrienden schieten dus nu ons te hulp! Zie onderstaand bericht. Kom snel in actie want, los van de prachtige omgeving, worden op dit IDM weer prachtige sportieve herinneringen gemaakt!
BERICHT VAN ONZE DUITSE ZEILVRIENDEN:
De Eisenbahner-Segel-Verein Kirchmöser 1928 nodigt u uit voor het Internationale Duitse Kampioenschap 2023 voor Olympische rubberboten. De inschrijvingsperiode eindigt over twee weken, op 14 mei 2023
Kirchmöser is een wijk in het westen van de stad Brandenburg en is een waar paradijs voor watersporters. De stad ligt op een schiereiland omgeven door de Havel-meren. Met de fiets of bus ben je snel in de stad Brandenburg, Potsdam is met de trein in 45 minuten te bereiken, Berlijn duurt iets langer. Kirchmöser staat sinds heugenis bekend om de ’Spoor-stad. Hier worden sporen en wissels gebouwd en locomotieven en wagons van de Deutsche Bahn gerepareerd. Vandaar de naam van de zeilclub: Eisenbahner-Segel-Verein Kirchmöser of kortweg ESVK 1928.
Onze zeilvriend Uwe Michel heeft daar de afgelopen jaren met veel succes een dynamische vloot van zo’n 20 Olympische rubberboten opgebouwd, die regelmatig samenkomen voor trainingen, regatta’s en bier. De club bevindt zich op een enorm terrein waar campers of tenten kunnen worden opgezet onder pijnbomen. Als u liever in een hotel of in een vakantieappartement verblijft, vindt u zeker iets geschikts in de buurt van de club. Kijk dan eens op de speciale website met O-IDM 2023 informatie (https://www.esvk1928.de/data/index.php/o-idm2023) .
U vaart op de grootste van de Havel-meren, de Breitlingsee. Deze is bijna rond en heeft een diameter van zo’n 2,5 km, zodat er in elke windrichting mee gevaren kan worden. Als u een indruk wilt krijgen van de ESVK en Breitlingsee, vindt u hier op HVLE AG Cloud (https://cloud.hvle.de/index.php/s/iLbmSxPneRx7bow) prachtige foto’s van de O-jolle Lok bokaal van de afgelopen week. We zijn van harte welkom bij de ESVK en de club zal er alles aan doen om het ons daar medio juni erg naar ons zin te maken. Het zal worden gevaren gedurende vier dagen, van 14 tot 17 juni 2023, en er zijn negen races gepland. Registratie en controlemetingen vinden plaats op 13 juni.
Om de ESVK alles goed te kunnen voorbereiden en organiseren is het nu zaak om snel te kunnen aan te melden. De inschrijving sluit dus over twee weken, op 14 mei 2023. Dus haal je laptop tevoorschijn en meld je via de Manage2Sail module (https://www.manage2sail.com/de-DE/event/52f12a8f-d34e-4888-a258-abf75e01c14c#!/entries?classId=a7a2333c-6370-479d-a9d0-ef2d3976e410)