Het komt geheel uit de lucht vallen! En kan ook een publiciteitsstunt zijn. Vorige week sprak een Olympiajoller nog met Simeon Tienpont over zijn plannen en toen bleef hij nog op de vlakte. Maar het nieuws is er nu echt: een poging om een Nederlandse uitdager voor de America’s Cup op de been te brengen! Met onze Olympiajol heeft het niets van doen maar wel alles met Nederland als internationaal vooraanstaand zeilland. Vandaar dan ook hier gemeld want het is nogal wat.
ROTTERDAM/MUIDEN– In een historisch gezamenlijk initiatief hebben de KNZ&RV uit Muiden en KR&ZV ‘De Maas’ uit Rotterdam zich bij de Royal New Zealand Yacht Squadron gemeld als uitdager voor de 36ste America’s Cup met een syndicaat onder leiding van schipper Simeon Tienpont.
Vanuit Nieuw-Zeeland heeft The Royal Yacht Squadron enthousiast gereageerd op de Nederlandse late entry, mede vanwege de statuur van de verenigingen en het palmares van Tienpont, die in 2011 en 2013 deel uit maakte van twee winnende America’s Cup teams. Partijen werken ernaar toe dat de Nederlandse inschrijving op korte termijn officieel bekrachtigd kan worden.
In de 2021 zullen de finales van de 36ste editie vanuit Auckland, Nieuw-Zeeland worden verzeild, het land van de winnaar van de laatste editie. De America’s Cup wordt gezien als het eerste internationale sportevenement en kent zijn oorsprong in 1851, destijds georganiseerd door The Royal Yacht Squadron in Engeland met een race rond het eiland Wight ten zuiden van Engeland. De cup draagt de naam van het eerste winnende jacht, America.
Onderzoek
Kenmerkend voor het America’s Cup format is, dat de verdediger mag bepalen in welk type wedstrijdschip de eerst volgende America’s Cup wordt verzeild. Tienpont heeft de afgelopen maanden intensief onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van Nederlandse deelname. Tienpont: “Nú is de kans voor Nederland om voor het eerst in de historie een Nederlandse uitdager op het water te krijgen. Het ontwerp van de AC75 en de technische specificaties zijn de Nederlandse maritieme en luchtvaartindustrie op het lijf geschreven. De America’s Cup heeft altijd gewerkt als kraamkamer voor technologie in de wedstrijdzeilsport, en meer dan voorheen trekken deze innovaties nu ook de maritieme industrie. De Nederlandse maritieme sector is erkend wereldleider; het is nu een kwestie om dat leiderschap in te zetten om successen te boeken in deelname aan de 36ste America’s Cup. Tel daarbij op dat onze wedstrijdzeilers tot de beste van de wereld behoren.”
Rijke historie
Het enthousiasme van de beide watersportverenigingen met rijke historie is groot. Voorzitter Jacob van der Goot van ‘De Maas’: “Als je het goed beschouwt, had het eigenlijk veel eerder moeten gebeuren. Onze geschiedenis, de kracht van onze maritieme industrie en onze sportieve ervaring en talent dwingen het af – een kans om erkend te worden op het hoogste niveau”. Michiel van Dis, voorzitter van KNZ&RV vult aan: “De Deed of Gift van ‘The Old Mug’ spreekt ons bijzonder aan omdat daarin wordt voorgeschreven dat uitdagers de ontwikkelingen op Nederlandse bodem moet laten plaatsvinden; dat de zeilers uit Nederland moeten komen; en dat er minimaal 180 dagen per jaar in Nederland getraind moet worden. Onze deelname aan de America’s Cup is een nationale aangelegenheid; het is Hollands Glorie pur sang. Daar ligt een prachtkans voor de Nederlandse watersport”.
ROTTERDAM/MUIDEN– Watersport-TV onthulde dinsdagavond het initiatief van de KNZ&RV uit Muiden en KR&ZV ‘De Maas’ uit Rotterdam om onder leiding van schipper Simeon Tienpont als uitdager aan de 36ste America’s Cup mee te doen. Het lobbyen om het startkapitaal, tussen de 50 en 100 miljoen euro, bij elkaar te krijgen, is begonnen.
Volgens de initiatiefnemers is deelname aan de America’s Cup een nationale aangelegenheid. Een prachtkans voor de Nederlandse watersport. De komende tijd zal moeten blijken of er ook voldoende financiele draagvlak is. Een campagne kost al snel tussen de 50 en 100 miljoen euro.
Het lobbyen is inmiddels begonnen en vorige week is onder leiding van Simeon Tienpont een eerste presentatie gehouden. Voorzitter Jacob van der Goot van ‘De Maas’: “Als je het goed beschouwt, had het eigenlijk veel eerder moeten gebeuren. Onze geschiedenis, de kracht van onze maritieme industrie en onze sportieve ervaring en talent dwingen het af – een kans om erkend te worden op het hoogste niveau”. Michiel van Dis, voorzitter van KNZ&RV vult aan: “De Deed of Gift van ‘The Old Mug’ spreekt ons bijzonder aan omdat daarin wordt voorgeschreven dat uitdagers de ontwikkelingen op Nederlandse bodem moet laten plaatsvinden; dat de zeilers uit Nederland moeten komen; en dat er minimaal 180 dagen per jaar in Nederland getraind moet worden. Onze deelname aan de America’s Cup is een nationale aangelegenheid; het is Hollands Glorie pur sang. Daar ligt een prachtkans voor de Nederlandse watersport”.