Voor de eenheid en eerlijkheid binnen de Olympiajol klasse is het van belang dat hierop goed wordt toegezien. Ook ná het verlenen van de meetbrief. Ieder jaar zijn onze trouwe klasse controleurs mét de nodige hulp van anderen, ermee bezig. Er is een heuse meerjaren planning en goede communicatie binnen de klasse, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.
Metingsdagen tijdens het ONK leveren altijd het nodige op. Boten die niet helemaal kloppen en waarvan de eigenaar zich niet bewust was. Of deed alsof hij/zij het niet wist. Soms forse fouten als het ontbreken van lood, of kleinere zaken als te korte veiligheidslijntjes. Vaak resulterend in reparatie ter plekke, soms strafpunten en een enkele keer uitsluiting. Maar altijd blijkt het goed dat er naar gekeken wordt; de eenheid in de klasse is nu eenmaal cruciaal voor een eerlijke strijd.
Maar nu wordt het ietwat anders. Er is vanuit Worldsailing en dus het Watersportverbond bepaald, dat bij het constateren van een afwijking en het niet repareren ervan, ALTIJD een protest gezet moet worden. Dus: welke afwijking dan ook, klopt het niet, dan is er een protest plicht! En het Protest comité kan besluiten tot uitsluiting of een discretionary straf (hiervoor bestaan richtlijnen).
Hoe zich dat de komende jaren gaat ontwikkelen, is natuurlijk nog af te wachten, maar duidelijk is wel, dat ook binnen de IOU wij deze nieuwe werkelijkheid als uitgangspunt moeten nemen.
Onze klasse controleurs zitten ook niet te wachten om tegen hun medezeilers te móeten protesteren. Dus daar zullen we over moeten nadenken. Er zijn gedachten over goede oplossingen. Er is contact met het Watersportverbond, want iedere klasse kent dit probleem.
Wat mag de Olympiajoller van de IOU verwachten? Tijdens de ALV zal dit onderwerp op de agenda staan en worden de gekozen oplossingen besproken. Wij gaan deze regelwijziging als één van de grotere eenheidsklassen natuurlijk goed overdacht willen implementeren. Vanuit het IOU bestuur is Thies Bosch, wedstrijdcommissaris, samen met Klaas Molenaar, klasse controleur, en Toon Neijman, meter Watersportverbond en klasse controleur, hier mee aan het werk.
Maar iedere Olympiajol zeiler heeft nu een, nog grotere, verantwoordelijkheid. Er is maar één iemand verantwoordelijk mocht er iets aan de boot of haar uitrusting niet in orde wezen. Dat is niet de bouwer of de zeilmaker, maar de eigenaar. Zo simpel is het. De zeiler heeft de plicht en verantwoordlijkheid zorg te dragen, dat zijn schip aan de regels -blijft- voldoen.
Te allen tijde en op elk onderdeel. Formeel ziet die verplichting er zo uit: Artikel 78.1 RvW de eigenaar van een boot moet ervoor zorgen dat de boot blijft voldoen aan zijn klassenvoorschriften en dat zijn certificaat geldig blijft. Boten (conform Hoofdstuk B van de Standaard klassenvoorschriften) moeten: in overeenstemming zijn met de klassenvoorschriften, zijn voorzien van een geldig certificaat, zijn voorzien van een geldig certificeringsmerk. Zeilen moeten zijn voorzien van een geldig, door het Watersportverbond uitgegeven, certificeringsmerk.
Dus ook na een z.g. kleine verbouwing, moet je dit melden bij het Watersportverbond. Dit kan dan ook een -gedeeltelijke- her-meting betekenen. Onderschat dit niet: in principe is alleen schuren en lakken toegestaan, al het andere moet gemeld worden! Onwetendheid is een verontschuldiging, maar geen excuus: je bent simpelweg verantwoordelijk.
Tot dit jaar kon de klasse controleur nog wel eens wat soepelheid betrachten, wanneer een kleinigheid werd aangetroffen. Maar komend jaar zal dit anders zijn: valt het niet ter plekke op te lossen, dan is er dus de verplichting tot een protest en wellicht een uitsluiting. Leuk is dat niet. Wel goed om nu al te weten!
Blijf dan ook de ontwikkelingen voor! En blijf zeker ook de lijst van te meten Olympiajol punten, goed volgen voor de aanvang van het nieuwe seizoen. Dus, zorg er nu al voor dat je deze winter je bootje langsloopt op de punten waar je zelf niet helemaal zeker bent. Zoals je lood, zwaardval, lengte lijnen, mastvoet, geldige meetbrief, geen ingrijpende verbouwingen zonder de verplichte hermeting, etc. Het lijkt een hele opgave, maar bijna altijd weet je als zeiler wel, wat niet helemaal klopt of waar je niet zeker over bent.
Belangrijk is dan eerst kennis te nemen van de Klassenvoorschriften (elders op deze site in Duits origineel en nederlandse vertaling), bij twijfel raadpleeg dan de klassecontroleur of meter Watersportverbond en dus niet enkel de z.g. ervaren zeiler.
Zo’n check is goed te doen, maar de consequenties van het niet doen zijn dit jaar dus groter dan ooit! Immers: als zeiler mág je protesteren tegen een mede-zeiler die niet aan de klassevoorschriften voldoet maar als klassecontroleur móet men dit dus volgend seizoen doen.