Beste Olympiajol vrienden,
Het gaat hartstikke goed met de Olympiajol met grote deelnemersvelden en leden die vanuit andere klasses overstappen. De watersport en de wedstrijdzeilsport zit echter in lastig vaarwater in verband met afname in de sport en vergrijzen. Dit heeft IOU-NED doen besluiten een werkgroep “Relevant houden van de Olympiajol” in het leven te roepen. In de laatste ALV is hier al kort over gerapporteerd. Deze werkgroep heeft een brede en open opdracht voor ‘het inventariseren en adviseren van relevante technische ontwikkelingen of vernieuwingen welke de IOU-NED zou kunnen volgen. Enerzijds om de huidige Olympiajol zeiler aan boord te houden maar vooral om onze jol aantrekkelijk te maken voor toekomstige Olympiajol zeilers.
Wellicht ten overvloede, maar formele wijzigingen lopen altijd via IOU-GER (wat vanuit Duitsland georganiseerd wordt). Onze Duitse collega’s hebben wel gevraagd of wij hen bij alle ontwikkelingen op de hoogte willen houden.
Tevens zal de werkgroep kijken naar de huidige klassen voorschriften die over de jaren heen van een A4-tje naar een 15 pagina’s dik boekwerk is gegroeid. Sommige meetmethodes zijn ingewikkeld en niet conform standaard World Sailing, Duits lezen en begrijpen blijkt (ook) soms lastig te zijn.
Het relevant houden van een wedstrijd klasse heeft ook in andere klassen zijn positieve uitwerking gehad, zoals bij de Pampus, Vaurien, Solo en FJ.
De werkgroep wil in eerste instantie onderzoek doen naar wat er leeft onder (wedstrijd) zeilers middels het houden van een enquête. Deze ontvangen de leden in januari zodat de resultaten tijdens tijdens de ALV kunnen worden besproken.
We zullen binnenkort naar jullie mening vragen op het gebied van technische zaken. Bij de enquete vragen kan gekozen worden tussen: zinvol, onnodig, geen mening of anders. Over onderstaande zaken zal geënquêteerd worden:
- Materiaal keuze zeildoek: Van katoen naar dacron naar …..? Er zijn tegenwoordig diverse moderne materialen om een zeil van te maken.
- Ontwerp van het zeil: Losse broek, Doorgelatte toplat, hoger en smaller etc. Hoger rendement van de zeilen door materiaal en model heeft alle klassieke boten niet alleen sneller maar ook loefgieriger en daardoor “wreder” bij vooral vlagerige wind gemaakt. Het huidige ontwerp kan geoptimaliseerd worden naar betere zeileigenschappen. Een aantal klassen heeft ter compensatie de mast meer naar voren geplaatst.
- Totaal gewicht van de Olympiajol. Dit heeft een belangrijk aandeel in de “ handling” van de boot op de kant en in het water. Het zwaard alleen al weegt 35 kilogram.
- Materiaal keuze mast: Van hout naar aluminium naar……? De vraag naar en produktie van alu masten in het algemeen is dalende. Moderne materialen hebben zich bewezen ,mits goed geregelmenteerd worden masten hiervan steeds betaalbaarder.Zo kan er een standaard ontwerp van een mast worden vastgelegd. Ook kunnen masten door moderne materialen een stuk lichter worden wat weer aansluit bij het voorgaande punt. Optuigen is makkelijker en een omgeslagen boot weer rechtzetten gaat gemakkelijker.
- Prijs niveau van een Olympiajol romp. Gangenbouw, plakhout, polyester, glasepoxy en hout, sandwich, luchtzakken of dubbele bodem….. Is er op enige manier een kostenbesparing mogelijk terwijl de Olympiajol wel lang mee blijft gaan en waardevast blijft.
Overige zaken naar eigen inzicht.
We rekenen op jullie inbreng via de enquete en tot slot zijn we geinteresseert of je eventueel ook deel uit wil maken van deze werkgroep. Geef graag dan even door aan Maarten (maarten@xtg-5.nl): je naam, adres en e-mail gegevens, leeftijd op en hoe lang je Olympiajol zeilt.
Vriendelijke groet, namens de werkgroep,
Maarten Versluis en Herman van Eijk